Thursday, November 15, 2007

Seni itu indah



Assalamualaikum...


Seni itu satu kaedah untuk sesiapa saja memperlihatkan apa yang tersirat dalam diri seseorang. Walaupun manusia kini lebih gemar "straight forward" yang kononnya lebih baik namun ada ketikanya manusia akan meluahkannya dalam benttuk kata-kata yang berkias umpamanya lirik lagu, pantun, syair, gurindam, sajak dan perumpamaan. Semua ini adalah di antara kaedah penyampaian maksud yang bersandarkan kepada keindahan namun ianya mendokong mesej yang jelas. Kaedah ini juga terdapat dalam Al-Ouran yang mana ayat-ayat yang terkandung di dalam Al-Quran itu diturunkan dengan susunan bahasa yang indah kiasnya tetapi jelas maksudnya bersesuaian dengan apa yang disukai Allah iaitu keindahan.




Dr. Sidi Gazalba menyatakan bahawa seni itu indah dan indah itu adalah baik. Menurut beliau sesebuah karya seni itu perlu ada unsur-unsur kebaikan, kebenaran dan nilai-nilai moral yang tinggi. Beliau banyak memperkatakan tentang kesenian dalam Islam. Menurut pengkaji seni, seni Islam telah bermula semenjak zaman Rasulullah s.a.w. namun ketika itu kesenian Islam tidak begitu jelas, kabur dan terlalu sedikit. Ini kerana ianya merupakan zaman peralihan bagi umat Islam membetulkan akidah tauhid dan umat Islam juga dalam keadaan berwaspada dan bersiap sedia mengawasi ancaman pihak musuh. Setelah Islam mula berkembang dan bertapak maka seni Islam mula tumbuh dan berkembang. Umat Islam yang berperang telah berkesempatan melihat dan mengenal kesan-kesan sejarah dan kesenian yang terdapat di daerah-daerah baru. Ramai yang tinggal menetap dan mengalami hidup dan suasana baru di tempat yang telah ditakluki. Dengan itu Islam mula bertapak di daerah baru. Proses asimilasi berlaku antara masyarakat, kebudayaan dan kesenian yang berlandaskan ajaran Islam. Sebagai Addin, Islam membawa satu cara hidup yang sempurna meliputi keduniaan dan akhirat. Islam sebagai Addin membuka ruang yang seluas-luasnya kepada para seniman untuk melahirkan pengucapan rasa keindahan dan pengalaman yang lahir dari naluri asasi manusia yang sememangnya mengarah ke arah keselamatan, kesenangan dan keindahan.Maksud hadis Nabi s.a.w, "Allah itu indah dan sukakan keindahan". Bertitik-tolak dari sini, kesedaran tentang keindahan adalah antara suatu faktor penting dalam Islam. Keindahan adalah suatu kesedaran dan kebenaran dalam penciptaan. Allah s.w.t. menyuruh hamba-Nya menikmati segala yang baik-baik dalam kehidupan di dunia. Seseorang itu menghalang perjalanan dan naluri semulajadi manusia yang di beri Allah s.w.t. jika ia tidak mempunyai kesedaran terhadap keindahan. Sifat kemanusiaan menjadi kurang jika tidak mempunyai kepekaan mengenai seni.

2 comments:

Anonymous said...

ai... kte x tau la seni tu ape.. klo dh seni tu halus, dh mmg x leh dipandang ngn mata kasar, gune kanta pembesar pn x nmpk, ape yg indah nye ek?? hehehe... seni itu halus.. klo org seni tu ape ek?? org halus?? hahahaa....

--BaBY_NoMeY--

arsaili said...

seni itu indah....hanya jauhari kenal manikam?..salam kenal